overzichtje van diverse achatina's

Overige slakkenonderwerpen

overzichtje van diverse achatina's

Berichtdoor QueSeraSera » 29 Okt 2012, 06:33

Heb weer eens een slapeloze nacht en besteed deze aan oa googlen. ;)
Nu zie ik diverse Achatina's voorbij komen (fulica, immaculata en reticulata) en ik vroeg me af of het een idee is om een overzichtje te maken van de diverse Achatina's en hoe je ze kunt onderscheiden van de andere Achatina's (bijv grootte, vorm van de schelp, kleur).
Daarbij evt de diverse varianten, zag bijv bij de immaculata deze voorbij komen:
Afbeelding
en
Afbeelding

Evt zou dit natuurlijk ook kunnen met andere slakkensoorten. :)
gestopt met de slakkenhobby.
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Re: overzichtje van diverse achatina's

Berichtdoor Achatina » 29 Okt 2012, 15:07

Diverse Achatina's zijn er behoorlijk wat van. Maar ik vind dit nogal 'discriminerend' jegens andere genussen. Bijvoorbeeld de Archachatina is ook een een reuzenslakkengenus, net als de Cochlitoma. En daarnaast zijn er ook nog erg veel kleine landslakken, en in het water zijn toch echt de meeste soorten. Maar ik vermoed hierbij dat je reuzenslakken bedoeld. Het kan leuk zijn om alle soorten uit te zoeken, maar het is een bijna onbegonnen zaak.
Bezoek nu onze Facebook voor meer informatie over SF!
Achatina
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor QueSeraSera » 29 Okt 2012, 16:42

Nou ja, is er niet iets te doen per groep ofzo?
Ik wil best meehelpen als leek zijnde :P, dat we evt per maand ofzo een soort behandelen, bijv maand 1 de Achatina achatina, maand 2 de Achatina fulica, etc.
En dan eerst bijv de populairdere groepen/soorten en later de zeldzamere groepen/soorten.
Het valt me nl op dat er over diverse soorten niet heel veel te vinden is en wat er te vinden is, is voor een leek niet altijd duidelijk.
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Berichtdoor MellyBVB » 30 Okt 2012, 21:32

Lijkt mij een super leuk idee. Alleen lijkt het mij handiger om eerst de slakken namen te gaan op zoeken, zodat je dan weet welke er opgezocht kunnen worden.
3x A. Fulica
4x A. Fulica White Jade
8x A. Reticulata Albino
4x A. i. immaculata
3x A. fulica albino
4x A. fulica rodatzi
2x Caracolus excellens Barbados chocolate
100x +/- A. fulica Baby's
50 +/- A. Fulica White Jade Baby's
Gebruikers-avatar
MellyBVB
Achatina Achatina
Achatina Achatina

Berichtdoor QueSeraSera » 31 Okt 2012, 00:17

Dat uiteraard, maar daarom stelde ik ook voor om per groep te werken en dan elke keer 1 soort uit te lichten.
Dan krijg je een soort van abonnement idee (dat je vol smart op je Donald Duck stond te wachten bijv :P) én je kunt het zo heel mooi spreiden.
Evt dat we het dan met een groepje onderling kunnen verdelen, dat als je (om even bij het eerdere voorbeeld te blijven) de Achatina's behandeld en bijv persoon 1 doet de Achatina Achatina en persoon 2 de Achatina fulica en de volgende de immaculata etc.

Het gaat veel werk kosten, maar uiteindelijk heb je wel alles 'gebundeld' in een mooi overzicht, waardoor de leek ook kan kijken welke slakken hij/zij mooi vind en gelijk de informatie over de verzorging erbij heeft zodat er gelijk gezien kan worden of het ook haalbaar is.
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Berichtdoor ziggycardon » 31 Okt 2012, 18:14

- 7 Agaatslakken - Achatina Fulica
- 2 Appelslakken (gele & blauwe variant)

Verder nog erg veel bezig met:
Reptielen (vooral hagedissen)
Amfibieën
Vissen
Insecten
Spinachtigen

Mijn ambitie: zooloog worden en tropische serre bouwen
ziggycardon
Achatina Achatina
Achatina Achatina

Berichtdoor Plumeau » 15 Nov 2012, 23:04

Wat ik bij dit soort beschrijvingen zeker ook mee zou nemen (indien bekend): geven ze een risico op faunavervalsing als de slakken ontsnappen? En planten ze zich zeer fanatiek voort, of zal de gewone hobbyist geen last krijgen van overbevolking?
Plumeau
Cepaea hortensis
Cepaea hortensis

Berichtdoor Achatina » 16 Nov 2012, 00:48

Plumeau, elke slakkensoort die hier niet van nature leeft mag niet buiten worden geplaatst. Dus in feite gaat het om vrijwel elke soort op aarde, aangezien hier in Nederland (en België) niet zoveel soorten voorkomen. Je hebt in feite hier een paar soorten tuinslakjes, en dan de wijngaardslak, en daar houd het bijna wel mee op.
Overbevolking zal met bijna elke soort gebeuren. Er zijn ook maar een paar soorten die niet aan 1 stuk door kweken - zo ook mijn A. Marginata var Suturalis die bij de 1e keer 4 eieren legde, de 2e keer 1 en de 3e keer 3 - maar toch leggen de meesten minimaal wel 50 tot maximaal 1500 eieren. Daarom word bij soorten die je niet gemakkelijk kunt verkopen toch een deel ingevroren, omdat je anders maar met al die slakken zit.

Maar sowieso zou voortplanting dan weliswaar goed bij elke soort er bij komen te staan, omdat veel 'beginners' zich hier nog al lelijk in kunnen vergissen.
Bezoek nu onze Facebook voor meer informatie over SF!
Achatina
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Plumeau » 16 Nov 2012, 08:27

Hier niet voorkomen of echt een risico geven vind ik 2 dingen. Er zijn veel dieren die in dit klimaat nauwelijks kunnen overleven en dat geeft een kleiner risico dan dieren die zich massaal vermeerderen in de tuin.
Plumeau
Cepaea hortensis
Cepaea hortensis

Terug naar Slakken algemeen