rustende slakken

Overige slakkenonderwerpen

rustende slakken

Berichtdoor Selva » 09 Nov 2014, 23:20

Ik heb pas net slakjes en tot voorkort dacht ik dat een slak geheel in zijn huisje kruipt als hij slaapt of rust of als het te koud/warm is. Ik merk nu echter dat mijn slakken zich vrijwel nooit terugtrekken in hun huisjes. Ik kan wel duidelijk zien wanneer ze wakker zijn en wanneer niet. Ze zijn s'avonds, na het sproeien of als je ze oppakt actief en dat kan soms uren duren, dan zijn ze zo actief dat ze niet aan eten toe komen en klimmen dan overal op en onderzoeken elkaar en gaan de bak van onder tot boven rond.
het actieve gaat geleidelijk over in een rust stand. De slak gaat langzamer voortbewegen en zijn lichaam krimpt langzaam een beetje ineen tot hij tot stilstand komt en zijn tentakels met ogen een beetje intrekt, helemaal intrekt of een beetje in een boogje naar achter laat hangen. zijn lichaam laat hij volledig uit zijn huisje en zo zitten ze dan uren stil op een zelfde plek. Ik dacht eerst dat ze dood waren toen ik het zag, omdat ik dus dacht dat ze helemaal in het huisje sliepen/rusten. Alleen nu merk ik dat ze altijd zo rusten en het allemaal doen.
Is dat normaal/goed dat een slak zo rust? Zijn de omstandigheden (temperatuur /vocht) dan optimaal of juist niet?
het lijkt me gevaarlijk voor een dergelijk dier om zo te rusten, zijn lichaam is nu een makkelijke prooi en hij is minder alert in die ruststand. Of is het dan te warm in de bak?
Selva
Cepaea hortensis
Cepaea hortensis

Terug naar Slakken algemeen