gezelschap

Zelfbouw, aanschaf, maten en inrichting

gezelschap

Berichtdoor Nounka » 27 Jul 2014, 22:53

Hallo,

Ik heb een vraagje in verband met het houden van slakken in gezelschap.

Mijn kevers ( Mecynorrhina torquata ) fin, nu zijn het nog larven. Zitten in een terrarium van 100 x 50 x 50 . Ik weet dat dat heel groot is voor deze diertjes. Maar deze bak kon ik krijgen van iemand die stopte met zijn hobby en ik had er net een nodig want de bak waar ze normaal in moesten komen ( 30 x 20 x 20 ) is plots toch bevolkt ( moet enkele eitjes gemist hebben ) met andere keversoorten. En kruisen wil ik niet.

Heeft iemand hier ervaring van het houden van reuzenslakken samen met Afrikaanse kevers? :?:

Qua omstandigheden is het in orde.
Er komt een laag aarde (substraat van eik en beuk ) van vooraan 10 cm dik, achteraan 15 cm. Verdere inrichting die ik al heb is heel simpel. Stenen, takken enkele plantjes.
Er komt ( morgen al ) achteraan de bak een warmtemat van 25 graden. Ik ga ook voor een licht zorgen in de rechterbovenhoek zodat ik toch beter zie wat er allemaal beweegt.
Ik ga ook regelmatig met een plantensproeier over de planten zodat de ondergrond toch altijd vochtig blijft.

Verder heb ik al slakken gehouden. Al zijn escargots natuurlijk wat kleiner. Dat maakt me geen kenner, maar een bleutje :mrgreen: ben ik dus evenmin.

Hopelijk kan iemand van jullie me helpen.
Alvast bedankt.
Nounka
Cepaea hortensis
Cepaea hortensis

Re: gezelschap

Berichtdoor Deborah » 28 Jul 2014, 16:28

Het zal in ieder geval afhangen van welke keversoort en welke slakkensoort ivm omgevingseisen.
Ik denk dat de grootste problemen zouden ontstaan met de larven de kevers die de slakken kunnen beschadigen (die toch graag ook onder de aarde zitten) en zeker met de slakken eitjes.
Ik hou ze zelf allemaal apart, ook om de boel goed in de gaten te houden, ik kan dus niet uit ervaring spreken.
Deborah
Cepaea hortensis
Cepaea hortensis

Re: gezelschap

Berichtdoor Nounka » 29 Jul 2014, 10:27

Hoi,

Bedankt voor het antwoord.

Over het soort kever : Mecynorrhina torquata en het soort slak : Achatina fulica.
De bedoeling is niet dat de larven van de kever in de bak blijven. Die moet ik eruit halen want die moeten in aparte kleine bakjes ( zeker de L3 ) gehouden worden.
Het gaat echt over de kever zelf.
Nounka
Cepaea hortensis
Cepaea hortensis

Terug naar Terrarium