waar legt achatina fulica eieren?

Alles over voortplanting

waar legt achatina fulica eieren?

Berichtdoor ziggycardon » 29 Mrt 2013, 00:54

Hallo enkele weken geleden zag ik 2 van m'n achatina's paren maar ik wist niet hoelang er tussen de bevruchting en de eerste ei leg zit.
Nu valt het mij op dat 1 van m'n slakken lichtjes ander gedrag vertoond, deze graaft zich erg veel in en woelt de hele bodem om, m'n slakken graven zich niet zo vaak in en woelen ook dan niet de hele grond erbij om.
Dus nu vroeg ik mij af, leggen achatina's hun eitjes in de bodem of op de oppervlakte?
Alvast bedankt
- 7 Agaatslakken - Achatina Fulica
- 2 Appelslakken (gele & blauwe variant)

Verder nog erg veel bezig met:
Reptielen (vooral hagedissen)
Amfibieën
Vissen
Insecten
Spinachtigen

Mijn ambitie: zooloog worden en tropische serre bouwen
ziggycardon
Achatina Achatina
Achatina Achatina

Re: waar legt achatina fulica eieren?

Berichtdoor Achatina » 29 Mrt 2013, 01:10

Ze graven meestal de eieren in, en das een goed teken. Mijn A. Fulica White Jades hadden helaas de eieren niet ingegraven, en die eieren hebben het helaas ook niet gered.
Je kunt proberen heel voorzichtig kleine stukjes grond verplaatsen met je vingers om te kijken of eronder eieren ligt. Maar bij mij ontdek ik ze meestal pas als ineens allemaal slakken rondlopen. Ik laat de eieren altijd compleet met rust. :)
Bezoek nu onze Facebook voor meer informatie over SF!
Achatina
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor QueSeraSera » 29 Mrt 2013, 01:14

Maar hoe doe je dat dan als je juist geen jonkies wilt?
Stuk bodem met eieren in de vriezer mikken ofzo?
gestopt met de slakkenhobby.
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Berichtdoor ziggycardon » 29 Mrt 2013, 01:21

Ah ok, dat is goed dat ik weet dat ze de eitjes ingraven, dan ga ik ze gewoon met rust laten tot ze uitkomen ;p

Amfibieën
Vissen
Insecten
Spinachtigen

ziggycardon
Achatina Achatina
Achatina Achatina

Berichtdoor Achatina » 29 Mrt 2013, 01:22

Ik laat altijd mijn jongen uitkomen, maar invriezen is niet moeilijk. Je schept de eieren eruit, gooit ze in een bakje en stopt ze in de vriezer. Ik vind het zelf zonde, aangezien ik ook wel slakkenetende diertjes heb, dus mocht ik iets niet kwijtraken, kan ik het nog als voer gebruiken. Maar nu ik geen veelkwekende soorten meer heb, heb ik eigenlijk ook geen slakken meer over gehouden.
Achatina
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Achatina » 29 Mrt 2013, 01:25

ziggycardon schreef:Ah ok, dat is goed dat ik weet dat ze de eitjes ingraven, dan ga ik ze gewoon met rust laten tot ze uitkomen ;p

Er zijn mensen die ze apart leggen, vooral bij moeilijk kwekende soorten. Maar ik zie niet in waarom dat bij jouw situatie nodig zou zijn. De A. Fulica kweekt behoorlijk door, en legt voor zover ik weet ook de meeste eieren. Dus je hoeft geen speciale bescherming voor ze, zolang ze diep genoeg ingegraven zijn. Je zult vanzelf jongen zien verschijnen aan de aardbodem :P
Achatina
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor ziggycardon » 29 Mrt 2013, 01:28

Ja, k was ze ook van plan gewoon in hun bak te laten uitkomen, nu hopen dat ik snel een goede kweek heb n dan kan ik me eindelijk eens een slakkenskink kopen :p

Amfibieën
Vissen
Insecten
Spinachtigen

ziggycardon
Achatina Achatina
Achatina Achatina

Berichtdoor Achatina » 29 Mrt 2013, 01:30

ziggycardon schreef:Ja, k was ze ook van plan gewoon in hun bak te laten uitkomen, nu hopen dat ik snel een goede kweek heb n dan kan ik me eindelijk eens een slakkenskink kopen :p

Wil ook nog eens een slakkenskink, en als ik daar aan begin zorg ik wel voor een paar koppeltjes A. Fulica :lol:
Achatina
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor QueSeraSera » 29 Mrt 2013, 01:37

Achatina schreef:Ik laat altijd mijn jongen uitkomen, maar invriezen is niet moeilijk. Je schept de eieren eruit, gooit ze in een bakje en stopt ze in de vriezer. Ik vind het zelf zonde, aangezien ik ook wel slakkenetende diertjes heb, dus mocht ik iets niet kwijtraken, kan ik het nog als voer gebruiken. Maar nu ik geen veelkwekende soorten meer heb, heb ik eigenlijk ook geen slakken meer over gehouden.

Ik heb geen slakkeneters hier, naast de slakken heb ik enkel een kat die het leuk vind om de kleinere slakken als boksbal te gebruiken (wat ik uiteraard niet toesta).
Dus om een overschot te voorkomen moet ik de eitjes onschadelijk maken/verkopen of ik moet de slakken gescheiden gaan houden.
gestopt met de slakkenhobby.
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Berichtdoor Achatina » 29 Mrt 2013, 01:41

Ik raad aan ze al als eieren te beginnen te verkopen, zo gun je ze tenminste nog een mogelijkheid tot leven. Maar dan moet je ze van te voren al proberen klaar te leggen in bakjes voor de verkoop, aangezien ze zo min mogelijk bewogen moeten worden. En uiteraard, goed in aarde pakken
Achatina
Beheerder
Beheerder

Volgende

Terug naar Kweken