Grootte van de bak

Alles over de verzorging van slakken
Forumregels
Caresheets:
Per soort is slechts 1 caresheet toegestaan. Iedere 2e die word aangemaakt, zal worden verwijderd. Dit om te voorkomen dat het gehele forum vol staat met caresheets over slechts 1 soort.

Grootte van de bak

Berichtdoor Artsnail » 07 Feb 2014, 14:11

Op deze grieperige, regenachtige dag zit ik even het forum hier door te spitten op zoek naar interessante en nuttige informatie.
Zo vond ik in het topic over verwarming van je bak een discussie over de grootte van de bak voor je slakken. Ergens tussen de regels door had ik het idee dat er ook zo iets als een té grote bak bestaat en dat je slakken zich misschien niet prettig zullen voelen in een overload aan ruimte. Ik ben wel benieuwd wat jullie daar van vinden, bestaat dat?

Zelf ben ik pas net komen kijken in het slakkenwereldje. Ik heb momenteel een bak van 60x30x30 en daarin tot nu toe twee jonge Rodatzi's (rond de 2 en de 4 cm) en nog 2 logées. Zelf heb ik altijd het idee dat meer ruimte vaak ook beter is bij het houden van dieren. Maar misschien werkt dat juist bij slakken niet zo. Wat vinden jullie?
Groetjes, Artsnail.
[color=#808040]De bezitter van: Rodatzi's 2x, Fulica 1x /color]
Gebruikers-avatar
Artsnail
Achatina Fulica
Achatina Fulica

Re: Grootte van de bak

Berichtdoor QueSeraSera » 07 Feb 2014, 15:12

Ik weet niet of te groot aan de orde is bij slakken, wel dat je iig als minimum maat 3x de lengte en 3x de breedte van je slak moet aanhouden.
Ik hou voor het gemak dat minimum van mijn grootste slak aan en als ze dan ruimer zitten is het mooi meegenomen.
Wel kun je met name kleinere slakjes makkelijker terugvinden in een kleinere bak.
gestopt met de slakkenhobby.
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Berichtdoor cherell0 » 08 Feb 2014, 00:17

Ik kan me het ''te'' groot wel voorstellen .

Een grote open ruimte betekend makkelijk gevonden worden door roofdieren .
Maar als het helemaal vol geplant staat denk ik niet dat er te groot bestaat ( ik bedoel maar , hoe groot is ''normaal'' het regenwoud :mrgreen: )

Wel opletten dat ze eten/drinken/calcium kunnen vinden .
cherell0
Achatina Achatina
Achatina Achatina

Berichtdoor BArts17 » 09 Feb 2014, 16:08

Ik heb op het moment een terrarium van 45 x 20 x 20 (LxBxH) voor één slak van ongeveer 15 cm, ik had er twee van 15 cm in. Voor nu is het net genoeg, als hij nog groter wordt en zijn nieuwe vriendje er ook bij zit ga ik op zoek naar een grotere :)
Ik zal je nooit vergeten Jill!
Gebruikers-avatar
BArts17
Helix pomatia
Helix pomatia

Terug naar Verzorging