wat is er aan de hand?

Alles over ziektes en andere gezondheidsproblemen

wat is er aan de hand?

Berichtdoor Passion 2 Create » 12 Nov 2013, 15:37

Ik begon deze nieuwe hobby met twee slakken: Tulli en Kwak. Naar zeggen zouden ze ongeveer een jaar oud zijn, maar nu ben ik er van de week achter gekomen dat beiden veel te klein zijn voor hun leeftijd. Kwak is laatst overleden: bij de controle (ik kijk ze om de dag even na) was hij grotendeels in zijn huisje getrokken, hij stonk en was koud. Ook reageerde zijn huid, er kwamen allemaal kleine mini bubbeltjes af, ik denk een 1e ontbindingsfase?
Nadat Kwak doodging begon Tulli ook heel erg te veranderen. Hij kwam zijn huisje bijna niet meer uit en at niet zo goed en veel meer. Nu heb ik vorige week een viertal nieuwe slakken gekregen: allemaal heel enthousiast, levendig, grote vreetschuren en hun schelpen zien er prachtig uit (complimenten aan forum user Slakje!). Tulli kwam eerst weer helemaal tot leven van al die soortgenoten, maar sinds gisteravond is er geen beweging meer in te krijgen. Hij is een paar cm uit zijn huisje, voelt koud aan maar hij is niet verkleurd (tot nu toe) en stinkt ook niet. Wel zit er een vreemde wit/transparante uitstulping op zijn kopje en is zijn huisje dof. Ik zal hiervan straks eens een foto maken, de telefoon ligt nog op te laden.
De kennis van wie ik Tulli en Kwak heb gekregen had het over een soort winterslaap/rust. Hoe weet ik nu of dat Tulli in een winterrust is getrokken, of dat ie dood is/dood aan het gaan is?
Ik ben bij forum user Slakje vergeten om haar warmtematje mee te nemen, dus ik moet even zoeken naar een ander exemplaar. misschien is t niet warm genoeg hier in huis...hoewel de andere 4 slakken het gewoon goed doen. Iemand enig idee wat er met Tulli zou kunnen zijn?
Groetjes, Sandy. Breng ook eens een bezoekje aan Passion 2 Create
Gebruikers-avatar
Passion 2 Create
Archachatina Marginata
Archachatina Marginata

Re: wat is er aan de hand?

Berichtdoor QueSeraSera » 12 Nov 2013, 16:20

Leg hem eens een uurtje of 2 in een bak met handwarm water en kijk of er dan verandering in komt.
Bak verwarmen kan idd ook een oplossing zijn, maar kijk eerst even of Tulli nog wat bijtrekt.
gestopt met de slakkenhobby.
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Berichtdoor Passion 2 Create » 12 Nov 2013, 17:06

Bedankt voor de tips. Ik zal hem zo eens in warm water parkeren. Ik heb de foto trouwens, hij is niet super duidelijk, hopelijk zien jullie wat ik bedoel met witte uitstulping en doffe schelp:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Passion 2 Create
Archachatina Marginata
Archachatina Marginata

Berichtdoor QueSeraSera » 12 Nov 2013, 17:12

ziet er niet best uit... :(
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Berichtdoor Passion 2 Create » 13 Nov 2013, 10:17

Helaas heeft Tulli het niet gered :( Geen idee wat er nu precies aan de hand was. Tulli en Kwak waren minder actief dan de nieuwe slakken en ze waren klein voor hun leeftijd, dus wellicht dat er al iets mis was. Erg jammer. Gelukkig merkt Ruben het nu niet, hij is nog steeds erg indruk van de nieuwe slakken ;-)
Gebruikers-avatar
Passion 2 Create
Archachatina Marginata
Archachatina Marginata

Berichtdoor QueSeraSera » 13 Nov 2013, 12:28

Ik was er al bang voor toen ik de foto zag... :(

Gelukkig dat je kleine er nog niets van merkt, hij heeft gelukkig ook nog niet echt de leeftijd om het goed te beseffen. ;)
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Berichtdoor cherell0 » 19 Nov 2013, 15:57

jeetje het zit je niet mee ...
jammer . misschien dat er idd. in de jongere stadia al iets niet goed is gegaan in de verzorging .

wel jammer dat iemand ze zo verkoopt .
wel fijn dat ruben er weinig van mee krijgt . laat hem nog maar een 10 jaar met de andere plezier hebben ;)
cherell0
Achatina Achatina
Achatina Achatina

Berichtdoor Passion 2 Create » 20 Nov 2013, 10:27

de vorige eigenaar was er niet van op de hoogte dat ze te klein waren voor hun leeftijd, ik heb ze ook zo meegekregen en ik heb haar er ook van op de hoogte gebracht.

En ja, ik vind het goed om kinderen al jong met dieren te laten opgroeien. Ben zelf ook opgegroeid tussen honden, katten, knagers, reptielen, vissen, vogels.....:D
Gebruikers-avatar
Passion 2 Create
Archachatina Marginata
Archachatina Marginata

Berichtdoor Slakje » 20 Nov 2013, 12:02

Hoi Passion 2 Create,

Jammer om te horen dat Tulli het niet gered heeft. Als ik op de foto kijk lijkt het wel of ze last had van een parasiet of wormen, dat zou verklaren waarom ze zo klein is gebleven. En misschien zie ik het niet goed, maar het is net of er een soort schimmel op het huisje zit.
Gelukkig dat de rest het wel goed doet en dat Ruben er niets van heeft meegekregen.

Groetjes,
Slakje
Slakje
Cepaea hortensis
Cepaea hortensis

Berichtdoor Passion 2 Create » 25 Nov 2013, 11:05

Ik heb je bevindingen doorgegeven aan de vorige eigenaar. Ze vroeg zich af, of er iets te doen is tegen parasieten, schimmels of wormen? Kan ze haar andere slakken eventueel met iets behandelen of..?
Gebruikers-avatar
Passion 2 Create
Archachatina Marginata
Archachatina Marginata

Terug naar Medisch