Mijn slakjes

Forumregels
Dit forum is bedoeld om specifieke soorten te bespreken. Om het overzichtelijk te houden vragen we om 'tags' te gebruiken bij het openen van een topic.
Toegestane tags:
[FOTO] duidt op een fototopic.
[INFO] duidt op een informatief topic, dit kan gaan over bijvoorbeeld een onderzoek, nieuwsbericht enzovoort.
[VRAAG] duidt op een vragentopic.
[OV] voor overige onderwerpen.

Mijn slakjes

Berichtdoor Nounka » 18 Aug 2014, 20:54

Hoi,

Ik wou via deze weg toch even al iets zeggen over mijn nieuwe huisdiertjes.

Ik ben sinds eind vorige week in het bezit van
2x Achatina fulica white jade ( morph )
2x Achatina fulica rodatzi

Het is niet mijn bedoeling dat ze gaan kweken, als ik legsels zie ga ik ze verwijderen. Misschien een keer een eitje laten liggen zodat ik ook zie hoe alles van baby naar volwassen verloopt.

De Jades zijn nog zo klein als een gewone tuinslak ( 2 cm )
De Rodatzi zijn al een stukje groter zo'n 5 cm. Hieronder is een fototje van een van hen.

Afbeelding

Hun behuizing is een 100 x 50 x 50 bak met als versiering enkele takken, plantjes, schors om onder te schuilen, een aantal tegeltjes van leisteen ( hierop leg ik het eten ) en een waterbak.
In het midden achteraan kleeft een warmtemat ( zou 25 °c moeten zijn maar het haalt maar 23 ° C als ik een thermometer erbij hou :? ) wat van de mat weg is het nog 20 °c. En de luchtvochtigheid is momenteel 85 %

De kleinste slakken zijn erg actief en eten goed. Vooral sla en courgette of appel. Van andere dingen hebben ze niet zo'n goed idee daar blijven ze af. Al lees ik dat veel mensen hun slakken erg van tomaat, witloof en zo houden. Er ligt sepia in, maar daar heb ik nog niet veel aan gegeten zien worden.
Van de grotere is er eentje die niet veel doet. ( is zo aangekomen bij ons ) Als ik ermee naar een kraan gaat komt hij uit het schelpje maar hij heeft niet veel interesse in eten en zo meer. Ik vraag me af of die nog wat moet bekomen van de reis of dat die het toch te koud heeft en zo half in winterrust wil gaan. Hopelijk is hij niet ziek.

Ik ben in ieder geval heel blij met onze
Jack, Jill, James en Jones 'Slimack' :D
Nounka
Cepaea hortensis
Cepaea hortensis

Terug naar Landslakken