Bijverdienen op je hobby, taboe?

Overige slakkenonderwerpen

Bijverdienen op je hobby, taboe?

Berichtdoor QueSeraSera » 20 Aug 2013, 12:23

In oa de hondenwereld is het zegmaar een taboe als je bijverdient door te fokken.
Maar geldt dit ook voor de slakkenhobby?
In de hondenhobby heb je natuurlijk veel meer kosten zoals gezondheidstesten, voer, dierenartskosten tgv de dracht (echo/röntgen), dekgeld etc.
Ook is de kans op complicaties vele malen groter dan in de slakkenhobby, waardoor de dierenartskosten mss wel nog veel hoger uitvallen en je je teef en/of pups kunt verliezen.
Risico's die er in de slakkenhobby veel minder in zitten lijkt mij.

Wat vinden jullie?
gestopt met de slakkenhobby.
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Re: Bijverdienen op je hobby, taboe?

Berichtdoor insectenkeeper » 20 Aug 2013, 13:10

Je zou, denk ik, best mogen profiteren van de opbrengst.
Als een slak "ziek" is, ga je er waarschijnlijk niet mee naar de dierenarts.
Als je `t een beetje slim aanpakt hoef je ook geen verlies te maken.
Ik pak gewoon de restjes van `t eten, waardoor ikzelf niks hoef te kopen.
Het enige wat wel geld kan kosten is de terraria.

Maar wat mij betreft mag je er best "rijker" van worden.
Gebruikers-avatar
insectenkeeper
Cepaea hortensis
Cepaea hortensis

Berichtdoor QueSeraSera » 20 Aug 2013, 13:26

Ik heb sinds vorige week een hele kudde jonge slakjes, die ik de verkoop in heb gegooid en ik heb er nog best een leuk zakcentje aan overgehouden.
Dit ondanks de toch wel lage verkoopprijs (reticulata albino's, €2,50 voor 1 slak, €10,- voor 5 slakjes en de leden van dit forum €1,- per slak, alles exclusief verzendkosten), wat bij een volgend legsel wel omhoog gaat.
Het overgrote deel van de opbrengst steek ik op de langere termijn toch wel weer terug in de slakken (lees: inrichting bakken, evt nieuwe terraria, aanschaf vriendje voor Reusje).
Dus echt winst maken vind ik het niet en al helemaal niet voor mijn eigen genot om het maar zo te zeggen.

Nou kun je op dieren als slakken natuurlijk veel makkelijker winst maken omdat je niet hoeft te testen op gezondheid, geen shows hoeft te lopen, geen dierenartskosten hebt en (in mijn geval met 6 volwassen slakken en nu nog 25? jonkies) zo'n €2,- per week kwijt bent aan voer.
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Berichtdoor Tanja » 23 Aug 2013, 21:30

Nee want rijk word je er niet van!!
En wil ik er ook niet van worden een goed huis is belangrijker voor mijn
slakjes , of een kleinigheid aan geld.
Het is en blijft mijn hobby.

:D Tanja
Tanja
Achatina Achatina
Achatina Achatina

Berichtdoor silvericathy » 24 Aug 2013, 20:30

Ik had ook al willen reageren op jouw topic Tanja..maar kan dit niet...had wel interesse in wat slakjes..

Verder vind ik dat je best wel iets mag verdienen hoor, je moet natuurlijk ook eten enzo voor ze kopen :)
Soorten die ik op dit moment in bezit heb:
Achatina fulica baby
3x achatina fulica white jade
2x Archachatina marginata ovum
5x baby tijger slakken a 4 cm
3x baby tijger slakken a 1 cm
3x Archachatina marginata ovum klein a 2 cm
4x jadatzi slakken baby
silvericathy
Cepaea hortensis
Cepaea hortensis

Berichtdoor QueSeraSera » 24 Aug 2013, 22:29

Rijk worden is natuurlijk leuk, maar het is niet mijn doel. ;)
Ik vind het een leuk extraatje opleveren en het geeft mij de mogelijkheid om de boel te optimaliseren voor de slakken.
Denk hierbij aan:
nieuwe terraria
terrariuminrichting
vriendjes voor m'n slakken
etc etc
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Berichtdoor Rapalje » 13 Sep 2013, 23:42

Mijn slakjes willen nog niet kweken, heb eerlijk gezegd ook niet heel goed voor ze gezorgd (beetje te weinig gevoerd). Maarrem met mijn andere dieren (garnalen, ratten) kan ik zeg maar net de diertjes zelf onderhouden van het geld dat het oplevert. Wat op zich heel fijn is, want ik ben best wel fanatiek en wil de beestjes het beste geven, toch mooi dat je dat zo kan bereiken. Dus ben het met je eens!
Overigens vind ik dat niet echt 'verdienen aan je hobby', als het terug naar de hobby gaat. Ik vind het te ver gaan als je zelf leuke dingen gaat doen (of ik ken ook een bijstandsgeval die er gewoon van leeft!) van het geld wat je hobby oplevert, dan ben je ofwel prijzen aan het opdrijven of je bent aan het beknibbelen op het welzijn van je dieren en dat vind ik niet sportief naar mede-liefhebbers.
Rapalje
Achatina Fulica
Achatina Fulica

Berichtdoor QueSeraSera » 24 Sep 2013, 18:07

Mijn doel is ook zeker niet om eraan te verdienen. ;)
Ik zie het als een leuke hobby en als er nakweek komt zie ik dat als zeer positief want dan zullen de slakken zich ongetwijfeld goed voelen.
Mijn doel met het kweken is vnl om anderen leuke slakken te kunnen verkopen en alle winst gaat zoveel mogelijk terug naar de slakken.
Al zal er op een gegeven moment geen nieuw terrarium oid meer nodig zijn en dan zal het wsl wel bijna puur winst worden.
Maar het is niet de bedoeling om dit puur voor het geld te gaan doen, wel hoop ik zo de kosten voor de hobby eruit te kunnen halen.
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Berichtdoor tigersnail » 08 Mrt 2014, 12:21

Ik zelf ga binnenkort proberen te kweken met mijn slakken, watakken, duitse reuzen( konijnenras) en chinchilla's. Mijn bedoeling is vooral om de kosten voor mijn ouders wat te drukken en natuurlijk omdat het zo leuk is :p. Zelfs moest dit allemaal lukken zou ik nog lang geen winst maken. De helft van wat ik verkoop gaat naar mijn ouders en met de andere helft kan ik investeren in mijn diertjes. Dus hoe meer ik 'verdien' hoe meer ik kan investeren, zo zie ik het ;). Ik hoop eind dit jaar eens op een reptielenbeurs of een insectenbeurs te kunnen staan, lijkt me een leuke ervaring.
tigersnail
Cepaea hortensis
Cepaea hortensis

Terug naar Slakken algemeen