Alleen of met zijn tweeen?

Overige slakkenonderwerpen

Alleen of met zijn tweeen?

Berichtdoor itsie » 18 Apr 2014, 11:23

Hallo allemaal,
Ik heb me vandaag hier aangemeld omdat ik info wil vergaren over mijn grote wens (letterlijk en figuurlijk groot).
Ik zou graag een slak willen gaan verzorgen. Máár... wat is nu beter? 1 slak of 2 slakken houden?
En welk soort raden jullie aan?
Qua uiterlijk vind ik een blank lichaam het leukste, maar.... geen flauw idee qua gedrag of eisen qua verzorging...
Ik hoop dat jullie mij een stukje verder op weg kunnen helpen, om tot een goede verantwoorde keuze te komen.
Hartelijke groeten van Itsie
Groetjes van Itsie & Onsie
itsie
Helix pomatia
Helix pomatia

Re: Alleen of met zijn tweeen?

Berichtdoor QueSeraSera » 18 Apr 2014, 14:29

Het is het leukst als je 2 of meer slakken houdt, de slakken zijn dan vaak veel actiever en trekken echt naar elkaar toe.
Qua handtam maken maakt het geen verschil.

Aangezien je een beginnend slakkenhouder bent en ik in je voorsteltopic niets lees over terrariumervaring, raad ik je de A fulica aan en omdat je een albino body het mooist vind denk ik dan aan de albino of de white jade (donkere schelp, albino body).
De A fulica is de makkelijkste slak om te houden, hij gedijt goed in een kamertemperatuur van ong 20-22c, is je huis kouder dan is het wel aan te raden om bijv een warmtematje aan te schaffen, als je een brede vensterbank hebt kun je de bak evt aan de zonzijde van je huis plaatsen, doe dan wel een stuk stof (vitrage oid kan ook) tussen raam en bak zodat de bak niet loeiheet wordt.
1-2x daags de gehele bak sprayen met water, om de dag voeren, poepjes verwijderen en op eitjes controleren, minimaal 2x per jaar de bak geheel verschonen en klaar is Klara.
Eitjes kun je het beste verwijderen en minimaal 24u invriezen of koken, er is een flink overschot aan fulica en de nakomelingen raak je erg moeilijk kwijt.
gestopt met de slakkenhobby.
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Berichtdoor itsie » 18 Apr 2014, 17:48

Hartelijk dank voor je rea! Dáár heb ik wat aan!

Nee totaal geen ervaring met terrarium. Wel met aquarium en die slakken, zo merkte ik dat ik het leuke dieren vind.
Als ik er twee zou gaan houden, dan is het wellicht wel leuk om een albino en een donker te kiezen?
Dank je wel voor het noemen van een soort. Het is mij nog niet geheel duidelijk wat de verschillen zijn tussen de soorten, vandaar dat ik het moeilijk vind om te kiezen.
Het is zeker niet mijn bedoeling om slakken te kweken. Dus ik ben blij met de tip over wat te doen met de eitjes.

Hoe groot moet de bak zijn voor twee volwassen slakken?
Zou een 80 cm bak voldoende zijn?
Groetjes van Itsie & Onsie
itsie
Helix pomatia
Helix pomatia

Berichtdoor QueSeraSera » 18 Apr 2014, 21:47

een 80cm bak is ruim voldoende. :)
Ik hou zelf 3x de lengte x 3x de breedte van de volwassen slak aan, een fulica wordt ong 20cm groot dus 60x30 is in principe al een mooie maat, ruimer mag uiteraard altijd. ;)
2 kleuren kan prima samen want het is dezelfde soort, enkel zullen de evt nakomelingen niet kleurzuiver zijn, maar het kan ook juist gunstig zijn omdat de albino-varianten vaak langzamer groeien en kleiner blijven.
Kruis je dan een wildkleur in, dan heb je meer kans op wat meer maat. :)

De fulica is er in 4 kleuren:
wildkleur (donkere schelp, donkere body)
albino (lichte schelp, witte body)
rodatzi (lichte schelp, donkere body)
white jade (donkere schelp, witte body)
alle kleuren kun je samen zetten, de prijzen variëren van zo goed als gratis tot ong €3,- per cm afhankelijk van de kleurvariëteit.

Ik persoonlijk vind het trouwens het leukst om te beginnen met jonge slakjes van zeg 1-2 cm en ze te zien groeien tot 15-20cm.
Maar ze zijn in alle maten wel verkrijgbaar. :)
gestopt met de slakkenhobby.
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Terug naar Slakken algemeen