koper roest

Alles over ziektes en andere gezondheidsproblemen

koper roest

Berichtdoor mindseyes » 27 Aug 2014, 17:52

Mijn slakken zijn ongeveer drie jaar, waarvan twee jaar in mijn 'bezit'. Voor mijn werk moest ik de afgelopen jaren regelmatig verhuizen. Mijn slakken liet ik langzaam wennen aan een drogere periode waardoor ze zich in hun huisjes terugtrokken en verhuizingen altijd zonder kleerscheuren doorkwamen.

Op de nieuwe locatie gaf ik ze lekker een handlauw bad om ze te 'wekken', en dit werkte altijd perfect. Tot nu, want ze trokken zich al tijdens het badderen weer terug in hun huisjes. Binnen een aantal dagen is er een helaas overleden. Een ander is niet te verlokken om wakker te worden, wat me geen goed teken lijkt, de derde zit vast op een plaats in het terrarium en komt alleen heel zelden stiekem iets naar buiten zijn huisje maar eet ook niets. Dit is nu ongeveer een week zo.

Nu heb ik telefonisch overlegd met een dierenarts, maar die geeft enkel het advies bij deze dieren de natuur zijn beloop te laten en niets te kunnen doen of adviseren.

Mijn nieuwe woning is in renovatie, al wel geschikt om te bewonen, maar er moet nog het eea. aan gebeuren. Zo kwam ik er een aantal dagen geleden achter dat er oude roestende koperen buizen in de waterleiding zitten die er dringend uit moeten. Dat gaat over twee dagen gebeuren.

Kan het zo zijn dat mijn slakken te lijden hebben van de koperroest ? Zo ja, wat kan ik nog doen ? (gebruik sinds ik het weet water uit flessen, maar tot nu veranderd er niets)

Alle hulp is welkom.

groetjes
Peter
mindseyes
Cepaea hortensis
Cepaea hortensis

Re: koper roest

Berichtdoor mindseyes » 31 Aug 2014, 16:13

Helaas is ook de tweede slak gegaan.

Het terrarium heb ik van onder tot boven schoongemaakt en deels van een andere inrichting voorzien. Ook al is de waterleiding vervangen (nergens meer koper) en alles gespoeld, toch gebruik ik voor de zekerheid nog even fleswater.

De tweede slak zit tijdelijk ik een andere bak, en het gaat goed!

Nog steeds ben ik niet zeker of de koperroest de oorzaak was. Niet weten = niet leren, en dit mag niet nog eens gebeuren.

Al jullie ideen zijn nog steeds welkom.

groetjes
Peter
mindseyes
Cepaea hortensis
Cepaea hortensis

Berichtdoor Selva » 10 Nov 2014, 21:08

Hoi,

naar wat er gebeurt is
Koper is zwaar giftig voor slakken. Je hebt ook speciale koperstrips die je kunt kopen als je slakken wilt bestrijden. Het kan dus goed daar aan liggen maar heb je zelf geen last van gehad als er vrij hoge concentraties in die leidingen zaten?
Selva
Cepaea hortensis
Cepaea hortensis

Berichtdoor mindseyes » 11 Nov 2014, 15:08

Hoi Selva,

Je hebt gelijk denk ik, want nadat de koperen waterleidingen allemaal vervangen waren door nieuwe kunststof exemplaren waren alle problemen met m'n slakjes over.
Ondertussen heb ik enkele nieuwe zodat mijn 'oude' slak niet meer alleen zit, en ze hebben het prima naar hun zin gezien hun eten en gedrag.
Zelf had ik geen problemen met de gezondheid, maar het was een nieuwe woning (... oud, maar voor mij nieuw ...) en maar twee weken ongeveer hebben de slakken en ik de uitwerking van het koper gehad voordat de aannemer alle leidingen vervangen kon.

groetjes
Peter
mindseyes
Cepaea hortensis
Cepaea hortensis

Terug naar Medisch