[INFO] Vleesetende Landslak - Powelliphanta augusta

Forumregels
Dit forum is bedoeld om specifieke soorten te bespreken. Om het overzichtelijk te houden vragen we om 'tags' te gebruiken bij het openen van een topic.
Toegestane tags:
[FOTO] duidt op een fototopic.
[INFO] duidt op een informatief topic, dit kan gaan over bijvoorbeeld een onderzoek, nieuwsbericht enzovoort.
[VRAAG] duidt op een vragentopic.
[OV] voor overige onderwerpen.

[INFO] Vleesetende Landslak - Powelliphanta augusta

Berichtdoor ziggycardon » 20 Okt 2012, 01:34

Hallo,
Ik was enkele dagen geleden een documentaire aan het kijken op Animal Planet (Mutant Planet) en het ging over Nieuw Zeeland en zijn unieke soorten.
Naast de bekende brughagedis, kiwi, kakapo en kea. Werd er ook gesproken over een unieke landslak. Heel veel werd er niet gezegd of gezien over dit soort, ze werd gewoon even genoemd.
Vermits ze zeiden dat dit een reuze vleesetende landslak was, wekte dit toch een beetje nieuwsgierigheid op bij me. Dus heb ik een beetje opzoek werk gedaan en dit bleek een bijna uitgestorven slakken soort te zijn met een zeer mooi rond huisje en een redelijke grote lengte. De Latijnse naam is "Powelliphanta Augusta".

Een van de weinige dingen die ik vond over deze soort was een artikel waarin staat dat bijna het hele fokprogramma mislukte. De slak word momenteel erg bedreigd vanwege mijnbouw.

http://www.demorgen.be/dm/nl/5381/Bedreigde-Dieren/article/detail/1346293/2011/11/10/Kapotte-thermostaat-doodt-800-zeldzame-reuzenslakken.dhtml

Als iemand nog meer informatie weet over deze soort, dan mag je het altijd in deze topic delen.
- 7 Agaatslakken - Achatina Fulica
- 2 Appelslakken (gele & blauwe variant)

Verder nog erg veel bezig met:
Reptielen (vooral hagedissen)
Amfibieën
Vissen
Insecten
Spinachtigen

Mijn ambitie: zooloog worden en tropische serre bouwen
ziggycardon
Achatina Achatina
Achatina Achatina

Terug naar Landslakken