Help - huisje afgebroken - wat nu?

Alles over de verzorging van slakken
Forumregels
Caresheets:
Per soort is slechts 1 caresheet toegestaan. Iedere 2e die word aangemaakt, zal worden verwijderd. Dit om te voorkomen dat het gehele forum vol staat met caresheets over slechts 1 soort.

Help - huisje afgebroken - wat nu?

Berichtdoor Slakje » 10 Jul 2013, 22:41

Ik heb 2 slakken pas sinds een dag of 5. Gekocht in een dierenwinkel. Alles was goed, totdat er bij 1 slak ineens een stuk van zijn huisje afbrak. Schrok me rot, weet eigenlijk niet goed wat ik moet doen. Het stuk wat is afgebroken is héél erg dun. Komt dit nog goed? Bij de ander slak zie ik ook dat er scheurtjes in het huisje zitten. Kan het misschien zijn dat ze te weinig kalk hebben gehad? Ze zitten bij mij in een ruim terrarium, met goede grond, veel sepia en natuurlijk lekker eten en 2x daags sproeien.

Kan iemand mij a.u.b. vertellen of dit nog goed komt en wat ik eraan kan doen?
Slakje
Cepaea hortensis
Cepaea hortensis

Re: Help - huisje afgebroken - wat nu?

Berichtdoor QueSeraSera » 11 Jul 2013, 01:03

Dit komt wel weer goed. :)
Zorg ervoor dat er voldoende sepia oid in de bak ligt, dan maakt je slak binnen no-time weer een nieuw randje aan.
Wel zul je dit blijven zien als een ruwe plek in het huisje.
Ik weet niet of dit is gebeurd bij het oppakken maar zo ja: in het vervolg voorzichtiger aan doen daarmee. ;)
gestopt met de slakkenhobby.
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Berichtdoor Slakje » 11 Jul 2013, 06:02

Bedankt voor je snelle reactie. Ben weer helemaal gerustgesteld. Blijf het wel vreemd vinden dat het stuk wat is afgebroken zo dun was, dat je er gewoon doorheen kon kijken, leek wel een vliesje. Is inderdaad met oppakken gebeurt, maar dat probeer ik altijd zo voorzichtig en langzaam mogelijk te doen. Nu laat ik ze maar in de bak, durf ze niet meer op te pakken, ben bang dat ik iets beschadig. Heb toch het gevoel dat ze bij de vorige eigenaars te weinig kalk hebben gehad en daarom zo'n dunne schaal hebben. Hoe kun je ze dan het beste oppakken?
Slakje
Cepaea hortensis
Cepaea hortensis

Berichtdoor QueSeraSera » 11 Jul 2013, 11:23

Dat randje is net nieuw aangemaakt en daardoor zo dun en zacht. :)
Het oppakken doe ik bij kleinere slakken liever niet, maar ik weet niet hoe de rest daar over denkt.
gestopt met de slakkenhobby.
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Berichtdoor Slakje » 12 Jul 2013, 09:36

Ik had geen keus, moest ze wel oppakken. Zijn overgegaan van bakje naar groot terrarium.
Slakje
Cepaea hortensis
Cepaea hortensis

Berichtdoor Tanja » 13 Jul 2013, 21:01

Wees voorzichtig bij het oppakken van de slakken die nog groeien. Aan de rechtervoorkant is het slakkenhuis zacht dit is het groeipunt. Als dat beschadigd vergroeid het slakkenhuis. Mocht een slak vallen en er zit een barst of gat in het slakkenhuis, dan groeit dit meestal snel weer dicht. Zorg dan wel dat er ruim voldoende sepia in het terrarium ligt.
Zo te zien is dit het groeipunt van je slak?
Mvg Tanja
Tanja
Achatina Achatina
Achatina Achatina

Berichtdoor BArts17 » 21 Feb 2014, 20:37

Zo te zien is het niet heel ernstig, dit groeit makkelijk weer aan :)
Ik zal je nooit vergeten Jill!
Gebruikers-avatar
BArts17
Helix pomatia
Helix pomatia

Terug naar Verzorging