[FOTO] Cryptozona Bistrialis

Forumregels
Dit forum is bedoeld om specifieke soorten te bespreken. Om het overzichtelijk te houden vragen we om 'tags' te gebruiken bij het openen van een topic.
Toegestane tags:
[FOTO] duidt op een fototopic.
[INFO] duidt op een informatief topic, dit kan gaan over bijvoorbeeld een onderzoek, nieuwsbericht enzovoort.
[VRAAG] duidt op een vragentopic.
[OV] voor overige onderwerpen.

[FOTO] Cryptozona Bistrialis

Berichtdoor Ester » 19 Jul 2013, 16:18

Een paar nieuwe foto's. Cryptozona Bistrialis is een slakkensoort afkomstig uit India (en omgeving). Aldaar is het een "gewone" tuinslak die nog wel eens voor wat overlast kan zorgen in de landbouw.
Je kunt duidelijk zien dat de anatomie van deze slakken nogal afwijkt van de europese slakken. Ze hebben een soort mantel over hun rug liggen en uitwerpselen komen er aan de achterkant uit . Ze zijn niet bijzonder groot, ongeveer vergelijkbaar met onze huisjesslakken. Het lichaam is wel wat langer. In de foto hieronder zien ze er iets roder uit dan normaal, komt vast van de zon. Ze worden ongeveer 2 jaar oud (is mij verteld).

C bistrialis overview-s.jpg

Ik heb deze slakken nu ongeveer een half jaar en ze hebben net een drietal nestjes gelegd.

C bistrialis egg-s.JPG

Deze slakken eten graag paddestoelen, met een voorkeur voor oesterzwammen. Verder is bekend (en ook duidelijk te zien) dat ze hun eigen uitwerpselen ook eten. Zo verteren ze het eten dus twee keer.

C bistrialis 1-2-s.jpg
Ester
Achatina Fulica
Achatina Fulica

Re: [FOTO] Cryptozona Bistrialis

Berichtdoor Ester » 19 Jul 2013, 16:19

Hier hoort nog één foto bij :)

C bistrialis 2-2-s.JPG
Ester
Achatina Fulica
Achatina Fulica

Berichtdoor Tanja » 19 Jul 2013, 16:32

Erg mooi :) !!
Tanja
Achatina Achatina
Achatina Achatina

Berichtdoor Tanja » 19 Jul 2013, 16:40

Heb je veel verschillende soorten slakken ?
Tanja
Achatina Achatina
Achatina Achatina

Berichtdoor Ester » 19 Jul 2013, 22:58

Ondertussen heb ik aardig wat soorten. Ik ben begonnen met Achatina Achatina (albino). Een jaar later heb ik daar Achatina albopicta en Achatina iredalei bijgekocht. Begin dit jaar heb ik daar Caracolus (pleurodonte) excellens bij gekocht. Een paar maanden geleden de Megalobulimus oblongus. Op de laatste beurs in Hamm heb ik nog twee Achatina schweinfurthii simulans gekocht. Tussendoor heb ik ook nog wat Achatina fulica (albino en white jade) gekocht.

De Caracolus excellens zijn volgens mij ook net volwassen geworden (de schelp groeit net in een iets andere richting). De A. schweinfurthii simulans zijn nog een beetje zinnig, ze eten op zich goed maar er is weinig informatie over de leefomstandigheden (temperatuur/luchtvochtigheid) etc.

Ester
Ester
Achatina Fulica
Achatina Fulica

Berichtdoor Tanja » 20 Jul 2013, 21:07

Hebben ze allemaal hogere temperaturen nodig?
Of zijn er wat die je op kamertemperatuur hebt?
Ik vind dat je een mega mooie collectie hebt, met super foto s !! :)
Tanja
Achatina Achatina
Achatina Achatina

Berichtdoor QueSeraSera » 20 Jul 2013, 21:28

Wat een aparte slakken, mooie kleur trouwens! :)
Dat eierding, is dat 1 ei of een compleet legsel in een omhulsel?

heb je ook nog foto's van je andere soorten?
Vooral de Achatina schweinfurthii simulans ben ik erg benieuwd naar. :)
En wat heeft die Megalobulimus oblongus een aparte snoet zeg!
gestopt met de slakkenhobby.
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Berichtdoor Ester » 20 Jul 2013, 21:54

De foto van het ei is van één ei. Het zijn gewoon heel aparte eieren (en dieren).
De temperatuur in een terrarium is al snel hoger als de omgevingstemperatuur. Ik verwarm dus eigenlijk niet echt extra. Alleen in m'n achatina achatina terrarium zorgt de lamp en het styropor deksel voor een duidelijk hogere temperatuur.

Ik ben met de Achatina schweinfurthii simulans nog aan het uitzoeken hoe ze het precies willen hebben. Voorlopig ga ik er vanuit dat als ze zich terugtrekken en een dekseltje bouwen, ze niet tevreden zijn. De snoet van de megalobulimus was voor mij de aanleiding om de soort aan te schaffen. Verder zijn het slakken die nog al eens slapen en zich daarbij graag ingraven. Soms zie je er dus geen een, terwijl ik er toch vijf heb! Temperatuur tussen de 22 en 26 graden, luchtvochtigheid rond de 85% voor deze soort. Ik zie soms tekenen die lijken op het mogelijk leggen van eieren, maar ik graaf de bak niet na. Daarbij komt een groot deel van de eieren in gevangenschap niet uit (nog geen oorzaak voor gevonden).

Ester
Ester
Achatina Fulica
Achatina Fulica

Terug naar Landslakken