Aantal vragen

Overige slakkenonderwerpen

Aantal vragen

Berichtdoor BrMaarten » 12 Apr 2015, 18:05

Hallo allemaal,

Ik ben dus Maarten Daniels, de meesten zullen mij kennen van facebook of andere forums :D
Ik kweek nu ruim 2 jaar verschillende insecten, ben begonnen met wandelende takken en nu heb ik onderteussen ook: roofwantsen (Platymeris biguttatus en Platymeris sp. Mombo), wandelende takken niet meer, bidsprinkhanen (Phyllocrania paradoxa), miljonepoten, ... En uiteraard ook (sinds vandaag) slakken ... de Achatina fulica "White Jade".
Dus natuurlijk heb ik er ook vragen over:

1) Ik heb een slak die niet uit zijn/haar huisje. Hoe krijg ik die eruit?
2) Mijn slakken zijn nu zo'n 4-6 cm groot, hoe kan ik zien hoe oud ze zijn?
3) Hoe kan ik zien of het een mannetje of een vrouwtje is?
4) Is er iets waar dat de slakken NIET tegen kunnen?

Meer vragen zullen ze zeker komen!

Maarten
BrMaarten
Cepaea hortensis
Cepaea hortensis

Re: Aantal vragen

Berichtdoor Nounka » 21 Apr 2015, 21:04

Hoi,

Al wel enkele dagen geleden dat je de post opende, maar heel veel kom ik hier niet echt meer. Aangezien er weinig ander volk lijkt te komen.

Vooreerst, een leuke verzameling dat je hebt.
Daarnaast proficiat met de aankoop van je slakken.

Maar dan,
Waarom heb je, jezelf niet eerst ingelezen over slakken? Of toch al enkele sites bekeken.
Dan had je een van die vragen zeker niet gesteld. Want deze soort slakken zijn hermafrodiet. Dus met twee heb je altijd een paartje.

Een slak die niet uit haar huisje wil... misschien te koud, te vochting,... dan blijven ze in hun huisje. Een winterslaap, dan hebben ze een hard laagje bij de ingang. Een zieke slak zal zichzelf ook wegstkeken. Zelf ben ik ook geen groot slakkenkenner, ik spreek hier uit ondervinding, niet uit boekenwijsheid.
Als je ze echt eruit wil krijgen, een lekker lauwe waterdruppelstraal helpt wel vaak.

Hoe oud ze zijn,... daar heb ik ook zelf naar gezocht. Maar nergens een goede omschrijving gevonden. Meestal vind je wel dat ze na twee naar nog niet volgroeid zijn. Of een persoon die van zijn slakken zegt dat ze 15 maanden zijn en 13 cm. Een echt groeischema heb ik dus niet gevonden. Enkel verwijzingen.

Dingen waar slakken niet tegen kunnen.
Als je qua voer doelt,... er is een onderwerp met als titel : eten en plantenlijst voor gebruikt. Daar staat erg veel op wat wel en niet kan.

hopelijk ben je hier toch al iets mee.
en aanvullingen kunnen natuurlijk altijd nog komen.
Veel plezier met je diertjes
:)
Nounka
Cepaea hortensis
Cepaea hortensis

Re: Aantal vragen

Berichtdoor BrMaarten » 21 Apr 2015, 21:22

Hey,

Enorm bedankt voor je interessante informatie!
Het heeft me zeker een pak voort geholpen!

Bedankt

Maarten
BrMaarten
Cepaea hortensis
Cepaea hortensis

Terug naar Slakken algemeen