vraagje vliegen in bak en schelp

Alles over de verzorging van slakken
Forumregels
Caresheets:
Per soort is slechts 1 caresheet toegestaan. Iedere 2e die word aangemaakt, zal worden verwijderd. Dit om te voorkomen dat het gehele forum vol staat met caresheets over slechts 1 soort.

vraagje vliegen in bak en schelp

Berichtdoor mirella » 27 Sep 2012, 16:09

hoi,
ik zit met een vraag,ik heb nog niet zo lang agaatslakken.
de eitjes zijn morgen 2 weken oud,en ik had de bak dus met rust willen laten,tot ze goed en wel
uit het ei zijn.
Vandeweek zag ik 1 of 2 kleine vliegjes in de bak.Vandaag waren het er veel meer,en ook hele kleine maaien kropen rond.niet veel,maar wel een stuk of 10.
ik heb de bak toch leeggeschept,de eitjes voorzichtig eruitgehaalden afgespoeld en teruggedaan in schone aarde (cocopeat).Is er nog een kans dat ze toch gewoon goed uitkomen? of heb ik nu een soort massamoord begaan :( Kan ik die vliegjes voorkomen?
ik haal elke dag poep en eten eruit en maak de ruitjes schoon.

Dan de volgende vraag bij 1 slak schilfert de schelp aan de onderkant,af en toe is er ineens een stukje af.hele dunne schilfers.is dit normaal?
Groetjes,Mirella
3 x achatina fulica en jongen
1 x achatina fulica white jade
1 x achatina fulica albino
2 x achatina reticulata
1 x achatina marginata

2 katten
6 honden
mirella
Cepaea hortensis
Cepaea hortensis

Re: vraagje vliegen in bak en schelp

Berichtdoor Achatina » 29 Sep 2012, 22:56

Probeer eens een dichte Curverbak te gebruiken. Het is niet erg als je bak compleet is afgesloten.
En een massamoord zal wel meevallen denk ik, ik heb regelmatig eieren gehad die rondbewogen en gewoon zijn uitgekomen. Nou was het voor mij ook gemakkelijk te zien, aangezien deze soort maar een paar eieren per keer legt. Het is natuurlijk wat moeilijker te zien wanneer je een stuk of 100 of meer eieren hebt.

Nu de vliegen weer in je bak zijn gekomen kun je beter zo snel mogelijk een dichte bak regelen, en dan natuurlijk weer schone cocosvezel gebruiken.

Dat je schilfers ziet is vrij normaal, afhankelijk van de leeftijd van je slakken. Probeer ze genoeg kalk te voeren in de vorm van sepia of calciumcarbonaat, dan zou er niks aan de hand moeten zijn.
Bezoek nu onze Facebook voor meer informatie over SF!
Achatina
Beheerder
Beheerder

Re: vraagje vliegen in bak en schelp

Berichtdoor Theraphosa » 11 Okt 2012, 00:27

Anders ook even zo'n vliegenval ding aan de muur hangen. Blijven de vliegjes wel aan plakken.
Theraphosa
Cepaea hortensis
Cepaea hortensis

Terug naar Verzorging