[VRAAG] Meerdere soorten, 1 bak?

Forumregels
Dit forum is bedoeld om specifieke soorten te bespreken. Om het overzichtelijk te houden vragen we om 'tags' te gebruiken bij het openen van een topic.
Toegestane tags:
[FOTO] duidt op een fototopic.
[INFO] duidt op een informatief topic, dit kan gaan over bijvoorbeeld een onderzoek, nieuwsbericht enzovoort.
[VRAAG] duidt op een vragentopic.
[OV] voor overige onderwerpen.

[VRAAG] Meerdere soorten, 1 bak?

Berichtdoor QueSeraSera » 24 Apr 2013, 14:09

Is dat mogelijk of gaan ze dan onderling kruisen?
Het gaat in dit geval om A. fulica en A.reticulata, waarvan de reticulata bij mijn weten al bevrucht zijn.

Momenteel zitten ze nog apart, maar het lijkt me gezellig als ze samen zitten, scheelt daarnaast ook wat schoonmaakwerk én ik heb dan een extra bak voor evt nakweek.

Aangepast door Achatina om de volgende reden: Tag toegevoegd aan titel. Voortaan gelieve eerst de regels doornemen.
gestopt met de slakkenhobby.
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Re: meerdere soorten, 1 bak?

Berichtdoor ziggycardon » 24 Apr 2013, 15:09

Dat gaat zoieso kruisen. Dat heet Hybridizatie, een kruising tussen 2 dicht verwante soorten op het vlak van het geslacht, wat in dit geval het achatina geslacht is. Vaak zijn de nakomelingen wel niet vruchtbaar dus dan is verder kweken met die uitgesloten, als ze wel vruchtbaar zijn heb je gewoon hybrides en onzuivere soorten (hangt af hoe dicht verwant de soorten zijn).
Ik zou het gewoon niet doen.
- 7 Agaatslakken - Achatina Fulica
- 2 Appelslakken (gele & blauwe variant)

Verder nog erg veel bezig met:
Reptielen (vooral hagedissen)
Amfibieën
Vissen
Insecten
Spinachtigen

Mijn ambitie: zooloog worden en tropische serre bouwen
ziggycardon
Achatina Achatina
Achatina Achatina

Berichtdoor QueSeraSera » 24 Apr 2013, 17:21

Oke, thnx voor je antwoord. :)
Ik had inmiddels al besloten met de fulica niet te gaan kweken, die zijn nl volop verkrijgbaar in wildkleur.
De reticulata ga ik wsl maar sporadisch een legsel van laten uitkomen, puur voor belangstellenden zegmaar.
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Berichtdoor Ester » 27 Apr 2013, 17:33

In iedergeval achatina soorten die ook wel als lissachatina bekend staan kunnen onderling kruisen. Kruisingen tussen lissachatina en achatina heb ik nog niet van gehoord.

Bequaert lists the following snails as being subgenera Lissachatina:
fulica, lactea, panthera, zanzibarica, allisa, delorioli, iredalei, albopicta, reticulata.
Ester
Achatina Fulica
Achatina Fulica

Berichtdoor QueSeraSera » 27 Apr 2013, 18:11

Oké, beide soorten die ik heb zijn dus Lissachatina.
De reticulata zijn al bevrucht begreep ik, dus daar kan weinig mee mis gaan qua kruisen.
De fulica zijn nog niet bevrucht, maar daar wil ik niet mee verder kweken.

Ze zitten nu een weekendje noodgedwongen samen ivm een (ingerichte) bak te weinig door de komst van wat capaea hortensis en nog wat te determineren slakken.
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Re: [VRAAG] Meerdere soorten, 1 bak?

Berichtdoor Achatina » 11 Mei 2013, 19:45

Subgenussen kruisen minder makkelijk, maar kan ook voor komen. Verschillende genussen kruisen zelden buiten een lab om, dus dat is enigszins veilig. Zelfs als je slak al eens bevrucht is kan deze opnieuw gaan paren, dus is ook geen garantie dat ze niet zullen kruisen.

De Cepaea Hortensis is vaak goed te combineren met de (Liss)Achatina, heb ze zelf wel eens bij mijn Archachatina's gehad.
Bezoek nu onze Facebook voor meer informatie over SF!
Achatina
Beheerder
Beheerder

Terug naar Landslakken