Verwarming

Alles over de verzorging van slakken
Forumregels
Caresheets:
Per soort is slechts 1 caresheet toegestaan. Iedere 2e die word aangemaakt, zal worden verwijderd. Dit om te voorkomen dat het gehele forum vol staat met caresheets over slechts 1 soort.

Verwarming

Berichtdoor pontius1991 » 28 Feb 2013, 12:26

Vroeg me af hoe jullie een terrarium verwarmen. Ik heb gekeken naar warmtematten en naar gloeilampen met melkglas. Hoe groot moet een warmtemat zijn? Ik heb een bak van 45 cm. Als de kleinste uit dit rijtje:

http://www.terramania.nl/terramania/ind ... 82&lang=NL

voldoet dan is dit toch energiezuiniger dan een gloeilamp die ongeveer 12 uur brandt?
Hoor graag jullie ervaringen!
pontius1991
Cepaea hortensis
Cepaea hortensis

Re: Verwarming

Berichtdoor QueSeraSera » 02 Mrt 2013, 00:32

Ik verwarm mijn terrarium niet met warmtelampen etc, hij staat op de verwarming (dikke laag vochtig/natte cocopeat ertussen) en daar doen mijn slakken het al erg goed op.
gestopt met de slakkenhobby.
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Berichtdoor ziggycardon » 02 Mrt 2013, 13:31

Ik verwarm m'n slakken terra eigenlijk niet, het staat gewoon op m'n terrarium/aquarium kamer. De verwarming staat daar altijd op 3 + de andere terra's verwarmen de kamer ook nog op waardoor het altijd rond de 24-28 graden is op de kamer dus de slakken hoef ik eigenlijk niet bij te verwarmen :p
- 7 Agaatslakken - Achatina Fulica
- 2 Appelslakken (gele & blauwe variant)

Verder nog erg veel bezig met:
Reptielen (vooral hagedissen)
Amfibieën
Vissen
Insecten
Spinachtigen

Mijn ambitie: zooloog worden en tropische serre bouwen
ziggycardon
Achatina Achatina
Achatina Achatina

Berichtdoor Achatina » 19 Mrt 2013, 19:50

Ik verwarm mijn grote terrarium met 2 warmte matten tegen de stenen achterwand (terrarium is 110cm lang, de matten zijn zo'n 30 cm lang). Mijn curverbak van ongeveer 40x30 staat op ons slangenterrarium en word zo verwarmd.
Lampen worden eigenlijk afgeraden, die kunnen de boel nog wel eens uitdrogen. Ik had bij mijn eerste Afrikaanse slakken ook een warmtelamp en kon dagelijks liters water toevoegen en nog kreeg ik de juiste luchtvochtigheid niet.

Voor een 45 cm bak is meestal een 10x15 mat wel voldoende. Hoeveel slakken wil je houden in zo'n bak? 45 cm is niet erg groot, en geschikt voor (naar mijn mening) 2-3 slakken van een niet al te grote soort, zoals de Achatina Iredalei.
Bezoek nu onze Facebook voor meer informatie over SF!
Achatina
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor QueSeraSera » 19 Mrt 2013, 21:45

Achatina schreef:Ik verwarm mijn grote terrarium met 2 warmte matten tegen de stenen achterwand (terrarium is 110cm lang, de matten zijn zo'n 30 cm lang). Mijn curverbak van ongeveer 40x30 staat op ons slangenterrarium en word zo verwarmd.
Lampen worden eigenlijk afgeraden, die kunnen de boel nog wel eens uitdrogen. Ik had bij mijn eerste Afrikaanse slakken ook een warmtelamp en kon dagelijks liters water toevoegen en nog kreeg ik de juiste luchtvochtigheid niet.

Voor een 45 cm bak is meestal een 10x15 mat wel voldoende. Hoeveel slakken wil je houden in zo'n bak? 45 cm is niet erg groot, en geschikt voor (naar mijn mening) 2-3 slakken van een niet al te grote soort, zoals de Achatina Iredalei.

Ik begreep altijd dat je uit moet gaan van 2x lengte x 2x breedte van een slak voor een bak.
Dus bij een volgroeide A. Achatina een bak van 60x 25-30cm.

Ik heb mijn slakken momenteel overigens in een bak van 37x22cm, had ze eerder in een bak van 60x30 en merkte dat ze het niet zo prettig vonden daarin, vandaar kleiner gezet en nu doen ze het beter.
Ik kijk tzt even of ze weer terug gaan naar de 60x30cm of dat er een tussenmaat komt.
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Berichtdoor Ester » 19 Mrt 2013, 22:19

Bij A. achatina merk ik vooral dat er voldoende ruimte moet zijn voor het ingraven en ruimte voor een bad. De slakken vinden het bij mij erg prettig om overdag volledig ondergronds te slapen. Begin van de avond komen ze dan naar boven en gaan op onderzoek uit. (niets is leuker dan al die witte voelsprietjes uit de aarde omhoog te zien komen:) Op zoek naar eten, elkaar(?), de sepiaschelp, een bad, de toeristische route via de bromelia..

Warmte in mijn grote terrarium (100x40x50) verzorg ik vooral door de ruimte waarin het terrarium staat goed te verwarmen en met een daglicht lamp (planten spectrum). Dat laatste is voor mij een recente ontwikkeling, dus ik kan nog niet precies aangeven of het me goed bevalt of niet. In de relatief afgesloten ruimte van een terrarium loopt de temperatuur toch al snel iets verder op dan in de kamer zelf. Bij kleinere terraria heb ik wel met een warmte mat gewerkt, maar tegenwoordig plaats ik deze terraria op een vensterbank boven de radiator. Zo ontstaat een soort temperatuursgradient, kouder richting het raam en warmer direct boven de verwarming. Natuurlijk moet ik daarbij extra op de verdamping letten en regelmatig water geven.

Wat betreft bak grootte bij A. achatina, als er een bad in past wat groot genoeg is + voerplaats + grote sepia + voldoende ingraafruimte.. dan is de bak groot genoeg. Bij een volgroeide A. achatina zit je dan toch al snel aan 15-20cm diepte voor het substraat.
Ester
Achatina Fulica
Achatina Fulica

Berichtdoor QueSeraSera » 19 Mrt 2013, 22:38

Mijn fulica graven tegenwoordig ook wat meer, maar blijven vnl in het bovenste laagje van 2cm zitten, terwijl ze 10cm tot hun beschikking hebben (1 brik cocopeat).
Ik heb ze ook op de verwarming staan, waar 's middags de zon op staat (zit wel vitrage tussen) en sproei 1x daags goed en doe 1x per week ong 1l water over de bodem verdelen.

Heb vorige week een storing gehad aan de cv waardoor de temperatuur opliep tot ruim 36graden & extreem droge bak en nadien bleek 1 slak in zomerslaap te zijn gegaan.
Die heb ik gewekt door hem met de rest in lauwwarm water te zetten en tijdens hun bad extra water over de cocpeat te gieten.
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Berichtdoor pontius1991 » 20 Mrt 2013, 12:24

Het lijkt wel alsof ik weer op een aquarium forum zit, daar is men ook altijd te bang voor een te kleine bak;)
Ik heb momenteel 6 Achatina Fulica's van 2 tot 3,5 cm in een 30 cm bak en ze gaan over een paar dagen over naar de 45 cm bak. Ik heb sla, gras en zonnebloemen gezaaid wat nog even moet groeien. Maar wees gerust, ik heb meerdere terraria/aquaria en er is dus ruimte om door te schuiven!
pontius1991
Cepaea hortensis
Cepaea hortensis

Berichtdoor QueSeraSera » 20 Mrt 2013, 14:31

Voorlopig zit je echt nog niet te klein hoor, zolang je maar rekening houdt met dat je 2x de lengte x 2x de breedte aan moet houden.
Dus voor jouw slakken is je huidige bak ruim zat.
Ik heb 4 fulica's variërend van 4,5 tot ruim 5,5cm in een bak van 37x22 en zolang ze zich hier nog prettig in voelen, blijven ze er mooi zitten.
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Berichtdoor Achatina » 20 Mrt 2013, 15:28

3x de lengte (dus niet 2x) van de voet van de slak is het minimale, voor de hoogte en breedte van de bak geld wel 2x.

De reden dat ik zelf van de grote bakken ben, is omdat agaatslakken in gevangenschap vaak niet tot de maximale grootte groeien. De A. Achatina, grootste soort, word in gevangenschap vaak 20-25 cm of zelfs kleiner, terwijl ze normaal ruim de 30cm zouden kunnen halen. Mijn A. Marginata's hebben bij de vorige eigenaar in een te kleine bak gezeten. Ze zouden normaal ruim 20cm kunnen halen, terwijl deze slechts tegen de 15cm aan zitten. Is ook niet bevorderlijk voor de kweek en deze soort is al moeilijk te kweken.

Maar goed, nu snappen jullie waarschijnlijk wel waarom ik meer van de grote bakken ben.
Bezoek nu onze Facebook voor meer informatie over SF!
Achatina
Beheerder
Beheerder

Volgende

Terug naar Verzorging