Achatina schreef:Ik verwarm mijn grote terrarium met 2 warmte matten tegen de stenen achterwand (terrarium is 110cm lang, de matten zijn zo'n 30 cm lang). Mijn curverbak van ongeveer 40x30 staat op ons slangenterrarium en word zo verwarmd.
Lampen worden eigenlijk afgeraden, die kunnen de boel nog wel eens uitdrogen. Ik had bij mijn eerste Afrikaanse slakken ook een warmtelamp en kon dagelijks liters water toevoegen en nog kreeg ik de juiste luchtvochtigheid niet.
Voor een 45 cm bak is meestal een 10x15 mat wel voldoende. Hoeveel slakken wil je houden in zo'n bak? 45 cm is niet erg groot, en geschikt voor (naar mijn mening) 2-3 slakken van een niet al te grote soort, zoals de Achatina Iredalei.
Ik begreep altijd dat je uit moet gaan van 2x lengte x 2x breedte van een slak voor een bak.
Dus bij een volgroeide A. Achatina een bak van 60x 25-30cm.
Ik heb mijn slakken momenteel overigens in een bak van 37x22cm, had ze eerder in een bak van 60x30 en merkte dat ze het niet zo prettig vonden daarin, vandaar kleiner gezet en nu doen ze het beter.
Ik kijk tzt even of ze weer terug gaan naar de 60x30cm of dat er een tussenmaat komt.
gestopt met de slakkenhobby.